Cairns, Daintree national park, great barrièr... - Reisverslag uit Moree, Australië van Bas Vingerling - WaarBenJij.nu Cairns, Daintree national park, great barrièr... - Reisverslag uit Moree, Australië van Bas Vingerling - WaarBenJij.nu

Cairns, Daintree national park, great barrièr...

Blijf op de hoogte en volg Bas

24 Oktober 2016 | Australië, Moree

Maar weer eens een update uit Australië. Korte samenvatting vooraf:
Ik vermaak me
Het is warm
Het bereik is slecht

Foto's van dit verslag zijn in mijn eerste verhaal beland. Vergeet deze niet te bewonderen.

Sydney
De laatste dagen Sydney waren leuk. Toch wilde ik graag weg uit de stad om met het echte avontuur te starten.
Mijn Spar-maatje Jeroen Smit en zijn Petra kwam op de laatste dag in Sydney nog even een biertje en kebabje met me doen op manly beach.

Cairns
Na een korte vlucht kwamen we aan in het tropische Cairns. Hier, vlakbij het regenwoud, is het iedere dag een graad of 28. Je merkt hier aan de mensen in het topical days hotel ook dat iedereen veel relaxter is. In de avond hebben we ‘roo burger’ gegeten. Dit was de meest fantastische burger ooit. Gemaakt van mals kangoeroevlees. Het fijne tentje waar we aten ‘the green ant’ brouwt zijn eigen speciaalbier. Ook dit was buitengewoon lekker. Ginger ale, pale ale en nog meer ale. Genieten!
De eerste ochtend stond in het teken van de auto. Omdat we in het hoogseizoen zitten is het lastig om een goedkope ragbak te scoren die voldoet aan de vage administratieve rompslomp. We hebben daarom besloten om maar een autootje te gaan huren met z'n vijfen. Veel minder risico ook.
We mogen voor 30 dagen genieten van een enorme Ford Falcon met een shitload aan camping gear.
In de middag hebben we een tocht geboekt naar het Great Barrièr Reef. We gaan drie dagen en twee nachten duiken en snorkelen. dit moet dus nu al het hoogtepunt worden van de reis. Alleen al omdat ik mijn ziel met de duivel heb moeten ruilen om de trip te kunnen financieren. Bij Cairns hebben we nog het regenwoud van mossman park bezocht. Een geweldig mooi pad door de dichtbebosde tropen. Hier konden we ook zwemmen in de rivier voor wat verkoeling. Topdag!
Onze laatste nacht bij hostel topical days brachten Mike en ik, als de cheapskates die we zijn, door in een tentje in plaats van een kamer. Goed idee! Ware het niet dat we nog geen slaapspullen hadden behalve slaapzakken. Hierdoor was ik genoodzaakt om mijn schoenen en zwembroek als kussen te gebruiken. Toen er ook nog eens een tropische bui over ons tentje trok was het feest compleet. Hoogtepunt was de druppel die na de bui urenlang op dezelfde plek op het tentje viel.

Great barrièr reef
De driedaagse duiktrip begon wat minder voortvarend door het gebrek aan slaap, maar ook door de harde wind, hoge golven en regen. Dit maakte de tocht wat onrustig en het water troebel. Hierdoor hadden we dus niet het beste zicht onderwater. Ook komen de kleuren van het koraal minder tot hun recht wanneer de zon niet schijnt. Toch waren het fijne duiken met Mike. De eerste dag zijn we tot twintig meter diep gegaan en hebben we onder andere schildpadden gezien. Toen de zon onder was hebben we nog een nachtduik gemaakt. Hierbij hebben we ook een haai gezien. De volgende dag waren de omstandigheden beter. Het zonnetje scheen, de temperatuur was prima en er stond wat minder wind. Alsnog was het zicht niet optimaal, maar de kleuren kwamen veel beter tot hun recht. Weer zagen we schildpadden en nu ook overdag rifhaaien. De grootste was maar liefst anderhalve meter. Een hoop gelachen weer. Met name om onze waanzinnige navigeerskills die ons telkens een flink eind van het schip voerden. De nachtduik was deze keer onbegeleid. Geen probleem voor deze prodivers. De derde dag hebben we drie duiken gemaakt, wat ons totaal op elf prachtige duiken bracht. Last best! De laatste dag en met name de laatste duik was het mooist. Weer zagen we schildpadden, haaien, pijlstaartragen en zelfs een barracuda. Vlak voordat we aan boord gingen zagen we als kers op de taart een twee meter lange mureen. Dat is een dikke slang gevormde vis met tanden. We hebben zeer genoten van het duik tripje. Goede crew, leuke mensen en vooral lekker eten. Marrit, Mendy en Joost hebben fijn gesnorkeld.

Roadtrip daintree national park
Nadat we kampeerspullen hadden gekocht zijn we naar Ellis beach gegaan. Een camping iets ten noorden van Cairns. Als kleine boy ben ik hier al met de familia geweest. Fijne camping direct aan het strand. Mooie plaatjes. We hebben hier schnaps gedronken met een Zwitsers stel waartegen we een soort duitsnederlandsengels spraken. We zijn door hen ook lekker gemaakt om te gaan skydiven.
Na een goede nacht hebben we onze spullen gepakt en zijn meteen vertrokken. Tocht eerst verder naar het noorden voordat we koers zetten naar de fijne plekjes tussen Cairns en Brisbane. Onze roadtrip is nu echt begonnen. Mike was zo slim om in Sydney een cd met aboriginal didgeridoo techno te kopen. Dit was zeker geen miskoop! Nadat we een afslag misten en in de middle of nowhere terecht kwamen zijn we gestopt voor een krokodillen toer. Met een boot zijn we de rivier opgegaan met een zeer propere gids die ons alles vertelde over zoutwater krokodillen. Door het hoge water waren de kansen om joekels te spotten heel klein. De omgeving was echter zo mooi dat de twee exemplaren van ongeveer 30cm voldoende waren voor een leuke tocht.
Vervolgens zijn we verder gereden richting cape Tribulation. We dachten dat we hier nog wel wat boodschappen konden doen voor een bbq en dat er wel een tankstation zou zijn. We bleken echter al in de outback te zijn. De dichtstbijzijnde supermarkt was 100 kilometer rijden en het laatste tankstation waren we 50 kilometer geleden al gepasseerd.Gelukkig hadden we nog wat in de tank. Camping Tribulation is net als Ellis beach direct aan het strand gelegen. Bij de receptie werden we direct gewaarschuwd dat we absoluut niet het water in mogen. Iets met zoutwater krokodillen die gemakkelijk 5 meter lang worden.
Dag twee in cape Tribulation hebben we hardgelopen, een insectenmuseum en fruitproeverij bezocht. Tijdens onze 16 kilometer lange tocht over de weg door het tropische regenwoud kwamen we een dode slag en twee levende wallaby’s tegen. Flink afzien in die hitte.
Een gekke bioloog had duizenden insecten verzameld in Australië en Azië en deze vastgespijkerd in vitrinekasten. Hier is een museum aan toegeweid in de middle of nowhere. Kevers zo groot als een voetbal en vlinders met een spanwijdte van twee meter. De levende wandelende takken waren natuurlijk mijn hoogtepunt. De fruitproeverij was op de boerderij van iemand die tropische bomen uit, met name, Azië spaart. We kregen twaalf verschillende vruchten te proeven waar we allemaal nog nooit van hadden gehoord. Een bijzondere ervaring. Veel van de vruchten waren erg romig van structuur zoals een avocado, maar dan zoet. Genieten! Hoogtepunt was een besje met de naam ‘miracle fruit’. Miracle fruit blokkeert met een gek enzym de zure smaakreceptoren. Hierdoor kreeg een citroen dezelfde smaak als een sinaasappel.

Outback
Na een poosje ten noorden van Cairns besloten we om onze weg te vervolgen naar het zuiden. Vlakbij het plaatsje Mareeba hebben we een random camping uitgekozen genaamd Granite Gorge. Schot in de roos. Er liepen hier allemaal wallaby’s rond. Ook mocht ik de huisslang vasthouden. Het was een mooie dag. De volgende dag zijn we vroeg op de dag verder landinwaarts gereden. Op naar mount surprise. Hier zouden lavagrotten zijn. Het was wel een pittig stukje rijden. Toen de zon bijna onder was hadden we besloten om te gaan wildkamperen bij een rest area. Dit was echt geweldig. De sterrenhemel was zo helder als maar kan. We hadden ook nog wat biertjes mee en zaten heerlijk rond het kampvuur. Baas Joost ging zonder te klagen de bosjes in om hout te zoeken. Dit terwijl Mike en ik bij de eerste blik in de bosjes een mega grote spin naast een enorme bidsprinkhaan zagen, met een kakkerlak van formaat die op de grond zat. Dit maakte wel dat we op insectenjacht gingen. Hier spotten we nog een paar spinnen en een pad. Dat we het stoffelijk overschot vonden van een krab baarde ons enigszins zorgen.

Mission beach
De volgende dag bleken de lava tubes volgeboekt. Toen zijn we maar weer omgekeerd. Op naar mission beach. Hier heb ik bijzonder weinig over te vertellen. Na een nachtje en een wandeling zijn we doorgereden naar Townsville. Met Mike ben ik de eerste avond flink op stap gegaan. Na een rustdagje vervolgen we morgen onze trip naar magnetic island.